web Autonomne.cz

odkaz na homepage

WeRide získalo jako první licenci na veřejné testování svých vozů po celých SAE

Čínská společnost WeRide je v tuto chvíli pravděpodobně největší značkou zabývající se autonomní mobilitou, která pochází z asijského kontinentu. Nejen pro své poměrně stabilně fungující technologie, ale díky tomu, že je schopná se prosazovat i v zahraničí. WeRide totiž byla právní společností, která dostala povolení k testování svých vozidel bez řidiče jak v Číně tak i v USA. Nyní WeRide přichází s dalším prvenstvím. WeRide totiž získala národní licenci pro provozování autonomních vozidel s úrovní autonomie 4, ve Spojených arabských emirátech. Tuto zprávu potvrdili jak zástupci WeRide tak i Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, který je viceprezidentem, premiérem Spojených arabských emirátů a vládcem Dubaje. Ten následně také dodal, že se zde budou pohybovat všechny typy autonomních vozidel, které je WeRide schopné poskytnout. Jedná se tak o robotaxi, robobus, robovan, kterým bude poskytována doručovací služba balíčků a robotsweeper, který se zde bude starat o zametání ulice.

Druhy autonomních vozů, které by měla začít společně jezdit po Spojených arabských emirátech (foto:WeRide)

Tento krok, je ve spojení Spojených arabských emirátů jeden z mnoha, které budou ve spojení s autonomní mobilitou následovat. Je to i z toho důvodu, že Dubaj se zavázala že do roku 2030 bude až 25 % jejich dopravy plně autonomní. Přesněji tedy každé čtvrté vozidlo bude jezdit bez řidiče. Je vhodné poznamenat, že společnost na určitých silnicích Spojených arabských emirátů, svá vozidla testovala a to tedy ještě před udělením této licence, a proto má jíž v této zemi s provozem své flotily zkušenosti. Tyto jízdy probíhaly zejména v rámci určitých sezónních jízd. Informovalo o tom Integrované dopravní centrum (ITC) v Abu Dhabi, kde společnost Eid al-Aha v rámci svých služeb nabízela na ostrovech Sadiyat a Yas bezplatné autonomní robotaxi „TXAI“ s vozidly od WeRide a se spolupracující společností Bayanat. V rámci tohoto provozu nebyly s těmito robotaxi zaznamenány žádné závažnější problémy, a právě to mohlo být jedním z důvodu proč WeRide jako první získalo potřebnou licenci pro provoz svých autonomních vozidel na veřejných komunikacích. Dalším z důvodů, mohla být šířka vozového parku, kterým WeRide disponuje. A co více, všechny jsou schopny se pohybovat v rámci 4. úrovně autonomie v běžném provozu. Systém, kterým jsou vozy WeRide řízeny je nazván jako WeRide One. Tento systém funguje jako jednotná platforma pro městské autonomní řízení. Je vytvořený pomoci samostatně se vyvíjejících modelů hlubokého učení, upřednostňuje bezpečnost a je podporován vývojem a metodikami s řízenými daty, které jsou v uzavřené smyčce. Vozy WeRide jsou řízeny pomocí několik vyspělých technologických komponentů včetně několika algoritmů AI, kamer, radaru, lidaru či inerciálních pohybových senzorů. K veřejnému testování na Blízkém východě se uchyluje neustále více společností, včetně WeRide. Dalo by se říci, že je to jedno z nejideálnějších míst pro testování tohoto typu technologie, a to zejména z důvodu vhodného počasí a klimatických podmínek, které jsou zde poměrně stále a neovlivňují tak řídící senzory. Pokud by toto veřejné testování proběhlo bez větších problémů, mohla by to být inspirace pro další státy či okolní města, která by pokud o širším zavedení autonomní technologie začít také uvažovat.